Obrázky aut
1. 5. 2010
__
HMMW[HAMR]
265,9 kB V 70. letech vyvstala v US Army potřeba nahradit dosud užívaná vozidla M561 Gama Goat, sérii M551 Jeep a řadu civilních konverzí za jediný typ. Nové pokročilé lehké taktické vozidlo mělo být schopno provádět širokou škálu úkolů v těžkém terénu, včetně bojových a podpůrných operací, a bylo označeno HMMWV (High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle). Požadavek náhrady vozidel hmotnostní kategorie mezi čtvrt- a jedenačtvrttuny US Army předložila v roce 1979. Podmínky na nové vozidlo zahrnovaly snadnou údržbu, automatickou převodovku pro zjednodušení ovladatelnosti, výkonný dieselový motor, jednotný podvozek umožňující vytvoření mnoha variant změnou nástavby a vysokou životnost. 117,0 kB
Nejslibnější projekty firem AM General, Chrysler Defense a Teledyne Continental obdržely kontrakt na stavbu 11 prototypů. Prototypy najezdily kolem 1 000 000 km během testů v nejrůznějších terénech a klimatických prostředích za bojových podmínek. V březnu 1983 byla vítězem vyhlášena firma AM General a získala tak kontrakt na počáteční produkci 2 334 vozidel M998. Výroba začala v továrně Mishawaka v Indianě na podzim 1984 a dodávky US Army na počátku roku 1985. Během této série prodělalo vozidlo několik změn, aby splnilo všechny armádní požadavky. Do roku 1991 AM General vyrobila 72 000 Humvee, jak je vojáci pokřtili, z nichž téměř 55 000 bylo pro americké ozbrojené složky (39 000 pro US Army, zbytek pro USMC, USAF a US Navy) a dalších 17 000 putovalo do zahraničí. Toto číslo prudce vzrostlo po válce v Zálivu, kde Humvee ukázal své kvality. Nasazeno zde bylo kolem 20 000 vozů všech provedení. Prvním operačním nasazením však byla invaze do Panamy o dva roky dříve. V roce 1994 byla představena vylepšená verze M998A1 a o rok později verze M998A2. Do roku 2000 počet vyrobených vozidel série A0 dosáhl čísla 100 000, série A1 pak 90 000, které sloužily ve více než 40 zemích světa. V témže roce US Army objednala výrobu 2 962 vozidel série M998A2.
technický popis
19,6 kB konstrukce Vozidlo má nízký profil, nízko položené těžiště a je poměrně široké, díky čemuž je obtížné je převrátit. Základem konstrukce je ocelový rám s pěticí skřížených příček z vysoce kvalitní ocelové slitiny, odolné proti vysoké zátěži. Celá konstrukce je pak vybavena antikorozní úpravou. Ostatní části vozidla jsou, kvůli snížení hmotnosti, z hliníku. Hliníkové panely jsou nýtované a spojené pokročilými lepidly pro zvýšení odolnosti. Modulární koncepce umožňuje instalaci nejrůznějších nástaveb a snadné přestavění pro jiné účely. K základní karoserii se tyto nástavby upevňují pomocí rychlozámků. Kvůli požadavku udržení pohyblivosti nebyla většina vozidel pancéřována, přesto vzniklo několik verzí jako obrněné transportéry nebo ambulance. Tyto varinty jsou vybaveny kombinací ocelového, kevlarového a vrstveného polykarbonátového pancéřování, včetně neprůstřelných oken, schopným odolávat střepinám a odraženým kulkám, ne však při jejich plné úsťové rychlosti. Vozidla je možné vybavit přídavným pancéřováním zvyšujícím odolnost. Uspořádání sedadel se liší dle verze, jedná se buďto o dvojici předních a dvojici zadních sedadel, nebo o přední dvě sedadla a plošinu pro náklad, kde mohou být sklopné boční sedačky pro převážené vojáky. 112,5 kB
motor a podvozek Pohonnou jednotkou je 6,5 litrový naftový osmiválcový motor GE Optimizer 6500 o výkonu 150 hp (do roku 1995 se užíval 6,2 litrový motor), napojený na automatickou čtyřstupňovou převodovku GM 4L80E. K rozdělení točivého momentu na všechna čtyři kola slouží diferenciál ZEXEL Torsen, pohon všech čtyř kol dává vozidlu mimořádné výkony. Vozidla jsou vybavena posilovačem řízení. Motorpřevodová skříň je umístěna ve středu vozidla mezi sedadly posádky a je vyvýšena. Sání motoru může být vybaveno komínkem vyčnívajícím nad střechu, čímž dokáže 1,83 m vysoké vozidlo se světlou výškou pouhých 0,40 m brození v hloubce až 1,52 m. Palivová nádrž pojme 94 litrů nafty, která vystačí na 563 km jízdy. Kola jsou nezávisle zavěšena na ramenech tvaru dvojitého A, jsou bržděna hydraulickými diskovými brzdami, mají rozměrné 37x12,5 pneumatiky a některá vozidla jsou vybavena systémem centrálního huštění (CTIS).
Zdroj Wikipedie
265,9 kB V 70. letech vyvstala v US Army potřeba nahradit dosud užívaná vozidla M561 Gama Goat, sérii M551 Jeep a řadu civilních konverzí za jediný typ. Nové pokročilé lehké taktické vozidlo mělo být schopno provádět širokou škálu úkolů v těžkém terénu, včetně bojových a podpůrných operací, a bylo označeno HMMWV (High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle). Požadavek náhrady vozidel hmotnostní kategorie mezi čtvrt- a jedenačtvrttuny US Army předložila v roce 1979. Podmínky na nové vozidlo zahrnovaly snadnou údržbu, automatickou převodovku pro zjednodušení ovladatelnosti, výkonný dieselový motor, jednotný podvozek umožňující vytvoření mnoha variant změnou nástavby a vysokou životnost. 117,0 kB
Nejslibnější projekty firem AM General, Chrysler Defense a Teledyne Continental obdržely kontrakt na stavbu 11 prototypů. Prototypy najezdily kolem 1 000 000 km během testů v nejrůznějších terénech a klimatických prostředích za bojových podmínek. V březnu 1983 byla vítězem vyhlášena firma AM General a získala tak kontrakt na počáteční produkci 2 334 vozidel M998. Výroba začala v továrně Mishawaka v Indianě na podzim 1984 a dodávky US Army na počátku roku 1985. Během této série prodělalo vozidlo několik změn, aby splnilo všechny armádní požadavky. Do roku 1991 AM General vyrobila 72 000 Humvee, jak je vojáci pokřtili, z nichž téměř 55 000 bylo pro americké ozbrojené složky (39 000 pro US Army, zbytek pro USMC, USAF a US Navy) a dalších 17 000 putovalo do zahraničí. Toto číslo prudce vzrostlo po válce v Zálivu, kde Humvee ukázal své kvality. Nasazeno zde bylo kolem 20 000 vozů všech provedení. Prvním operačním nasazením však byla invaze do Panamy o dva roky dříve. V roce 1994 byla představena vylepšená verze M998A1 a o rok později verze M998A2. Do roku 2000 počet vyrobených vozidel série A0 dosáhl čísla 100 000, série A1 pak 90 000, které sloužily ve více než 40 zemích světa. V témže roce US Army objednala výrobu 2 962 vozidel série M998A2.
technický popis
19,6 kB konstrukce Vozidlo má nízký profil, nízko položené těžiště a je poměrně široké, díky čemuž je obtížné je převrátit. Základem konstrukce je ocelový rám s pěticí skřížených příček z vysoce kvalitní ocelové slitiny, odolné proti vysoké zátěži. Celá konstrukce je pak vybavena antikorozní úpravou. Ostatní části vozidla jsou, kvůli snížení hmotnosti, z hliníku. Hliníkové panely jsou nýtované a spojené pokročilými lepidly pro zvýšení odolnosti. Modulární koncepce umožňuje instalaci nejrůznějších nástaveb a snadné přestavění pro jiné účely. K základní karoserii se tyto nástavby upevňují pomocí rychlozámků. Kvůli požadavku udržení pohyblivosti nebyla většina vozidel pancéřována, přesto vzniklo několik verzí jako obrněné transportéry nebo ambulance. Tyto varinty jsou vybaveny kombinací ocelového, kevlarového a vrstveného polykarbonátového pancéřování, včetně neprůstřelných oken, schopným odolávat střepinám a odraženým kulkám, ne však při jejich plné úsťové rychlosti. Vozidla je možné vybavit přídavným pancéřováním zvyšujícím odolnost. Uspořádání sedadel se liší dle verze, jedná se buďto o dvojici předních a dvojici zadních sedadel, nebo o přední dvě sedadla a plošinu pro náklad, kde mohou být sklopné boční sedačky pro převážené vojáky. 112,5 kB
motor a podvozek Pohonnou jednotkou je 6,5 litrový naftový osmiválcový motor GE Optimizer 6500 o výkonu 150 hp (do roku 1995 se užíval 6,2 litrový motor), napojený na automatickou čtyřstupňovou převodovku GM 4L80E. K rozdělení točivého momentu na všechna čtyři kola slouží diferenciál ZEXEL Torsen, pohon všech čtyř kol dává vozidlu mimořádné výkony. Vozidla jsou vybavena posilovačem řízení. Motorpřevodová skříň je umístěna ve středu vozidla mezi sedadly posádky a je vyvýšena. Sání motoru může být vybaveno komínkem vyčnívajícím nad střechu, čímž dokáže 1,83 m vysoké vozidlo se světlou výškou pouhých 0,40 m brození v hloubce až 1,52 m. Palivová nádrž pojme 94 litrů nafty, která vystačí na 563 km jízdy. Kola jsou nezávisle zavěšena na ramenech tvaru dvojitého A, jsou bržděna hydraulickými diskovými brzdami, mají rozměrné 37x12,5 pneumatiky a některá vozidla jsou vybavena systémem centrálního huštění (CTIS).
Zdroj Wikipedie
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář